PRINTBARE VERSIE

GRIJZE SCHIJF IN DE LUCHT

Gerapporteerd door piloten en mecaniciens van United Airlines
op de luchthaven O'Hare in Chicago.

Door: Linda Moulton Howe 2007

Vertaling: Paul Harmans

Bron: www.earthfiles.com

“Ik weet dat wat ik zag, en wat een hoop andere mensen zagen, zeer duidelijk was en het was zeer zeker geen (aards) vliegtuig.”

Aldus een mecanicien van United Airlines over de waarneming op 7 november 2006.

2 january 2007 Chicago, Illinois - Verslaggever Jon Hilkevitch van de Chicago Tribune meldde gisteren: ‘Een vliegend schotelvormig object hing gedurende enkele minuten laag boven de internationale luchthaven O’Hare (boven de aankomst- en vertrekhal C17 van United Airlines) waarna het met zoveel energie door een dik wolkendek omhoogschoot dat het daarin een spookachtig gat achterliet, zo vertelde een aantal employees van United Airlines die het fenomeen hadden waargenomen.’

De datum van de waarneming is ongeveer twee maanden geleden, op 7 november 2006. Het gebeurde ’s middags om 16:30 net voor zonsondergang. Een dozijn ooggetuigen, werkzaam voor United Airlines, variërend van een manager tot piloten en mecaniciens, vertelden allemaal dat het object in de lucht donkergrijs metalig van kleur was, duidelijk schijfvormig, geen geluid maakte, geen lichten toonde en gedurende verscheidene minuten bewegingloos boven Gate C17 stond. Enkele getuigen vertelden dat het leek alsof de schijf ronddraaide. Eén mecanicien van United Airlines zei: “Ik weet dat wat ik zag, en wat een hoop andere mensen zagen, zeer duidelijk was en het was zeer zeker geen (aards) vliegtuig.”

Maar er verschenen geen berichten over dit incident in de media, totdat de Chicago Tribune een verzoek indiende, op grond van de wet Vrijheid van Informatie, bij de Federal Aviation Administration (FAA) voor de feiten.

Jon Hilkevitch schreef op basis van anonimiteit over zijn interviews met de employees van United Airlines.

Net als United Airlines vertelde de FAA de Tribune dat het niet over informatie beschikte betreffende de beweerde waarneming. Maar de FAA veranderde al snel van mening nadat de krant een verzoek op grond van de wet Vrijheid van Informatie indiende. Een woordvoerster vertelde dat er geen verslag was van de UFO-melding. Ze vertelde dat functionarissen van United Airlines zich geen gesprekken konden herinneren over een dergelijk incident. “Er is niets in het logboek van de dienstdoende manager, dat is bedoeld om dergelijke ongewone incidenten op te tekenen,” vertelde woordvoerster Megan McCarthy. “Ik heb het nagevraagd, er bestaat geen rapport van zoiets.”

De piloten van een United Airlines toestel dat van Gate 17 werd weggevoerd, werden door personeel van United Airlines ook op de hoogte gebracht van het object en één van de piloten, zo wordt beweerd, opende een raam in de cockpit om een beter zicht op het object te hebben dat op een geschatte hoogte van 500 meter boven de grond zweefde. Er werd waargenomen dat het object plotseling recht omhoog schoot, door de zware bewolking erboven. De FAA meldde dat er rond die tijd een 600 meter dik wolkendek hing.

“Het leek alsof iemand een gat in de lucht prikte,” zei één van de United employees. Getuigen zeiden dat het moeilijk was om het object te volgen toen het door de dichte bewolking flitste en recht omhoog opsteeg. Het liet een open gat met heldere lucht in het wolkendek achter, vertelden de getuigen. En dat gat verdween binnen een paar minuten.

Ondanks dat de FAA en United Airlines het ontkennen, rapporteerde Hilkevitch dat enkele van het dozijn United employees die de schijf hadden waargenomen, vertelden dat ze waren ondervraagd door functionarissen van United en moesten natekenen wat ze gezien hadden. Ze werden door deze functionarissen geadviseerd niet te praten over wat ze hadden waargenomen.

Gaten in wolken mysterie
De waarneming boven Chicago O'Hare doet de vraag rijzen over het ‘gaten in wolken’ fenomeen dat soms gemeld en gefotografeerd wordt. Zijn deze gaten geproduceerd door een snel vertrekkende schijf van een andere wereld?


Mysterieuze gaten in wolken. Links: Stavely, Alberta, Canada.
Midden: Derbyshire, Engeland. Rechts: Nashville, Tennessee, USA.


12 januari 2004 Een wolk met een gat erin boven Mobile, Alabama.
Foto: 2004 Joel Knain

NASA meldde over het gat in de bewolking boven Alabama:

‘Een dergelijk gat, waarschijnlijk enkele honderden meters in diameter, werd gefotografeerd vanaf een oprijlaan nabij Mobile, Alabama. Het is een zeer ongewoon verschijnsel, dergelijke gaten in wolken zijn nog steeds het onderwerp van meteorologische speculatie. Een gangbare hypothese is dat iets dergelijks wordt veroorzaakt door vallende ijskristallen. Deze ijskristallen kunnen gevormd zijn in een hogere wolk en het ontstaan ervan kan bevorderd worden door de uitlaatgassen van een passerend vliegtuig. Als de lucht precies de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad heeft, zullen de vallende ijskristallen vocht uit de omringende lucht opnemen en in omvang toenemen. Om dit te laten gebeuren moet het water zo koud zijn dat het slechts een oppervlak nodig heeft om aan vast te vriezen. Het vocht dat wordt ontrokken aan de lucht laat de verdampingssnelheid van de druppels in de wolk toenemen en deze verdwijnen dus uit de wolk en zo wordt het gat gevormd. De nu nog zwaarder geworden ijskristallen blijven vallen en vormen zodoende de meer ijle, sliertige, wolkachtige valstrepen die gezien worden in en juist onder het gat. Het water en ijs van de valstrepen verdampt voordat ze de grond bereiken.’

Was het een atmosferische illusie?
FAA woordvoerster Elizabeth I. Cory vertelde: “Onze theorie is dat het een weerfenomeen was. Die nacht was er een perfecte conditie wat betreft lage bewolking en een hoop licht van de luchthaven. Als het licht op de wolken schijnt, dan kun je soms grappige dingen zien. Dat is onze kijk erop.”

Nawoord ufowijzer
Woordvoerders zoals van United Airlines en de FAA worden duidelijk onder druk gezet om dit soort stompzinnige verklaringen aan de pers af te geven. Geen enkel mens met gezond verstand komt zelf op het idee om het op een dergelijke wijze af te doen. Deze waarneming op O’Hare werd gedaan net voor zonsondergang, dus zo donker zal het nog niet geweest zijn en 16:30 is bij mijn weten niet ‘s nachts! Afgezien daarvan, er hangt ‘s nachts regelmatig bewolking boven de duizenden vliegvelden ter wereld en het licht schijnt op vliegvelden elke nacht, dus dat zou dan voor talloze gelijkwaardige waarnemingen borg moeten staan. Hoeveel piloten moeten er wel niet uit de cockpitraampjes hebben gehangen en hoeveel monteurs zouden hun gereedschap al niet hebben laten vallen, om naar al die ‘grappige dingen’ op en in het wolkendek te kijken? Om natuurlijk vervolgens de krant te bellen met de mededeling dat ze een UFO hebben gezien! Kom nou toch! Is het UFO-femomeen nu werkelijk zo door en door belachelijk dat vliegmaatschappijen en organisaties als de FAA er geen woord over willen spreken of staan ze onder druk van een hogere instantie die hen oplegt UFO-waarnemingen te allen tijde met nietszeggende verklaringen te weerleggen en zichzelf juist daarmee ongewild belachelijk maken?

Deze waarneming heeft nog een staartje. Ten eerste blijken de media in Amerika opeens wel belangstelling te hebben voor deze waarneming waarbij betrouwbare getuigen zijn betrokken en het varhaal gaat dat de piloot die uit het geopende cockpitraam keek, ook een camera had en het object dus heeft gefilmd. We houden het dus in de gaten.


UFO PAGINA

Pagina Laatst Toegevoegde Artikelen