PRINTBARE VERSIE

DE OPZETTELIJKE VERDRAAIINGEN VAN PROJECT BLUE BOOK

Door: Paul Harmans

December 2009

Project Blue Book was het laatste (officiële) UFO-project van de luchtmacht dat in 1969 werd afgesloten. Men deed dat nadat de universiteit van Colorado (van 1966 tot 1968) een zogenaamd onafhankelijk onderzoek, maar wel in opdracht van de luchtmacht, voor een bedrag van 500.000 dollar, naar het UFO-fenomeen had uitgevoerd. Ook dat universitaire onderzoek blijkt een schijnvertoning te zijn geweest. Men (de luchtmacht) had Edward Condon als leider voor het onderzoek uitgezocht, een zeer sceptisch man wat betreft UFO’s. Zijn voorwoord en zijn samenvatting in het rapport van het onderzoek geven de indruk dat UFO’s volkomen verklaarbaar zijn en geen enkel verder onderzoek van de wetenschap waard zijn. Het werkelijke rapport van zo’n 1000 pagina’s laat duidelijk zien dat 30% van de door de universiteit onderzochte gevallen onverklaarbaar bleef en dat de buitenaardse hypothese niet was uit te sluiten. Iets dat Project Blue Book gedurende haar jaren van onderzoek beslist ook wel had geconcludeerd, maar dat opzettelijk voor de buitenwereld verzweeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Condon_Committee


Het Condon rapport

Helaas nam bijna niemand, en zeker de pers niet, de moeite het complete rapport te lezen, men hield het bij het voorwoord en de samenvatting. Vandaar dat ook tegenwoordig nog bijna elke scepticus en elke orthodoxe wetenschapper (volkomen ten onrechte) het Condon rapport aanhaalt om het UFO-fenomeen af te doen als onbelangrijk, geen gevaar opleverend voor de nationale veiligheid, zonde van de onderzoekstijd, de wetenschap onwaardig, enz. De luchtmacht hield tijdens het onderzoek van Condon de vinger aan de pols en stuurde de wetenschappers naar de conclusie die de luchtmacht graag wilde horen. Officieel werd na het voltooien van het Condon rapport dan ook door de luchtmacht besloten te stoppen met het vergaren van UFO-meldingen van burgers en vertelde men het volk dat men geen verder onderzoek meer naar het fenomeen zou doen, Project Blue Book zou worden gesloten. De vele in de laatste jaren vrijgekomen geheime UFO-files tonen echter duidelijk aan dat zoiets absoluut niet de waarheid was. Natuurlijk bleef de luchtmacht na Blue Book grote interesse in het fenomeen houden, maar ze kon het nu tenminste in alle rust en stilte (in het geheim) voortzetten en haar interesse in alle toonaarden ontkennen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Blue_Book

Onderstaand een voorbeeld om aan te geven hoe Project Blue Book van de Amerikaanse luchtmacht van 1952 tot en met 1969 bij haar eigen onderzoek naar het UFO-fenomeen te werk ging. Zogenaamd objectief en onbevooroordeeld, maar tegen het einde van het project nam bijna niemand de belachelijke verklaringen nog serieus. Dergelijke verklaringen werden weloverwogen en met opzet zo simpel mogelijk gehouden, om vooral de indruk te wekken dat het UFO-fenomeen compleet verklaarbaar was. Oordeel zelf.

De piloot van een Amerikaanse B-52 bommenwerper die op 24 oktober 1968, rond 03:30 ’s nachts van een 10 uurs trainingsmissie terugkeerde naar de Minot luchtmachtbasis (North Dakota), kreeg via de radio een oproep van de verkeersleider waarin hem werd gevraagd om vanuit zijn positie uit te kijken naar een ongewone ‘oranje gloed’. Volgens de inmiddels vrijgegeven transcriptie van het radiogesprek, vertelde de verkeersleiding de piloot en de copiloot: “Iemand ziet weer eens vliegende schotels.” Hij vertelde hen vervolgens waar ze moesten kijken. Kort daarna werd de verkeersleiding geïnformeerd dat de weerradar van de basis een object volgde nabij Bowbells, North Dakota, ongeveer 70 kilometer ten noordwesten van de basis.

Plotseling vloog dat object in de richting van de B-52 en begon het op een afstand van 2 kilometer te volgen. De eigen radar van het vliegtuig volgde inmiddels ook het object en legde deze manoeuvres vast. De navigator, majoor Patrick McCaslin vertelde dat de echo van de UFO zo groot of groter was dan die van een KC-135 tanktoestel. Radaroperator majoor Chuck Ritchey schakelde snel de camera in die het radarscherm filmde en de echo van het object werd op film vastgelegd. Later die morgen werden die beelden beoordeeld door inlichtingenofficier Richard Clarke van de 5th Bombardment Wing en hij kan zich herinneren dat hij de hoofdsnelheid van de UFO berekende op zo’n 7000 km per uur. Deze berekening was gemaakt op basis van het feit dat de UFO 3,7 km had afgelegd gedurende 1 ronddraai van 3 seconden van de radar. Hij vertelde onderzoeker Tom Tulien: “Het moest wel iets anders zijn dan wij kenden, ik denk niet dat onze techniek ook maar iets had dat dergelijke mogelijkheden bezat – dus het moet wel een UFO zijn geweest.”

Toen de UFO de B-52 begon te volgen, werden de twee UHF radio’s van het vliegtuig waarschijnlijk daardoor beïnvloed, de uitgaande berichten werden namelijk tijdelijk onderbroken. De UHF ontvanger van het toestel bleef echter onaangetast en de bemanning kon alle instructies van de verkeersleiding horen. De UFO volgde het toestel gedurende zo’n 40 kilometer, waarna het de achtervolging afbrak en wegvloog. Zodra het dat deed en van de radar van de bommenwerper verdween, werkten de radio’s weer normaal.

Toen de B-52 aan de uiteindelijke nadering van Minot begon, werd het onverwachts op orders van een niet geïdentificeerde ‘algemene officier’ omgeleid. De verkeersleiding verschafte de bemanning de koers naar de UFO, welke tegen die tijd op de grond was of daar net boven zweefde, en ze moesten er pal overheen vliegen.


B-52 bommenwerper

Onderzoekers Tom Tulien en Jim Klotz interviewden de copiloot van de bommenwerper, kapitein Bradford Runyon en instructeurpiloot majoor James Partin, en beiden verschaften gedetailleerde verslagen betreffende het uiterlijk van de UFO. Partin vertelde dat hij als eerste een oranje object zag dat op of vlak boven de grond zat en hij verklaarde dat “Het op een miniatuurzon leek, geplaats op de grond onder het vliegtuig.” Toen het vliegtuig dichterbij de UFO kwam, werd de vorm van het object steeds duidelijker. Partin vertelde: “Het was min of meer ellipsvormig en er was iets dat leek op ramen rondom die verlicht waren en het zweefde daar.”

Kapitein Runyon tekende later een schets van de UFO, die toont een ovaalvormig object met een buisvormige vin die aan één eind uit het object steekt. Aan de andere kant van de buis is een sikkelvormige spray of schijnsel. Hij beweerde: “Mijn eerste indruk was dat het oranje (ovale) deel groter was dan een grote schuur en het buisvormige deel herinnerde mij aan een grote graansilo die op zijn kant ligt. Het sikkelvormige deel werd niet eerder zichtbaar totdat we de eerste draai van 90 graden inzetten. Ik ben niet zo goed in het schatten van afmetingen en zeker niet 32 jaar na het voorval, maar mijn beste schatting is dat het op zijn minst 70 meter lang, 30 meter breed en zo’n 15 meter hoog was.”

Navigator Patrick McCaslin, die het object niet zelf zag, voegde daaraan toe: “De beschrijving die aan mij door één van de piloten werd gegeven, was dat het een ellipsachtige vorm was – een soort van hoestbonbon gevormd ding, dat gloeiend oranje was met een boemerangvormige uitlaat - of wat dan ook - aan één kant.”

Toen de B-52 de UFO naderde werden de UHF radio’s weer gestoord. Na de landing werd één van de bemanningsleden over het incident ondervraagd, maar er was onder de bemanningsleden geen verdere discussie, dat gebeurde pas jaren later.

Wat was het officiële oordeel van de luchtmacht betreffende dit incident? Op 13 november 1968, drie weken na het UFO-incident, bracht het hoofd van Project Blue Book, majoor Hector Quintanilla een officiële verklaring uit. Hij schreef:

‘Na een diepgaande studie van de gegevens die zijn verschaft door de Foreign Technology Division, zijn wij tot de volgende conclusie gekomen: de visuele waarnemingen die vanaf de grond werden gedaan bleken de ster Sirius en de B-52, die in de regio vloog, te zijn geweest. Het radarcontact van de B-52 en de tijdelijke radio-onderbreking kan toegeschreven worden aan een plasma dat gelijk is aan bolbliksem. De visuele waarneming van de B-52 vanuit de lucht kan de ster Vega geweest zijn, die rond die tijd net boven de horizon stond, of het kan een licht op de grond zijn geweest of mogelijk ook plasma. De Foreign Technology Division ziet daarom af van verder onderzoek.’


Majoor Hector Quintanilla

Nawoord
Getuigt dat oordeel van majoor Quintanilla van gezond verstand en tot stand gekomen via een ‘diepgaande studie van de gegevens’, of is het overduidelijk een negeren van de feiten en het met opzet verkeerd inlichten van het volk en de pers? Iedereen die eerlijk is en over wat wijsheid beschikt, weet donders goed dat hier een expert van de luchtmacht zand in de ogen strooide van iedereen die interesse in het UFO-fenomeen toonde. En zo ging en gaat dat bij elk UFO-onderzoek van de luchtmacht. De bekende sceptici slikken het als zoete koek, serieuze mensen kunnen alleen vol ongeloof het hoofd schudden en erop wijzen dat het UFO-fenomeen heel belangrijk is, zo belangrijk dat professionele officieren van de luchtmacht zichzelf liever belachelijk maken dan de waarheid vertellen.


Klik op de banner voor toegang tot alle Project Blue Book files


UFO PAGINA

Pagina Laatst Toegevoegde Artikelen